Pelvic Health Yoga Programma (PHYP) - Traject

Bij fysieke bekken en aanverwante problematiek zoals pijn in de:

liezen, stuitje, schaambeen, si-gewrichten, billen, heupen, (onder)buik, (onder)rug

door:

overbelasting , instabiliteit, hypermobiliteit, trauma en letsel.

Ontdek ons programma

Wat kenmerkt Bekken(bodem) en aanverwante problematiek?

Om gewoon maar meteen met de deur in huis te vallen en er geen doekjes om heen te binden….

-STRESS INCONTINENTIE: denk aan urine verlies bij niezen, hoesten, kuchen, sporten, springen, rennen, etc. Niet lang kunnen ophouden, altijd maar een inlegkruisje/verbandje moeten gebruiken voor het geval dat….

-BEKKENINSTABILITEIT door je zwangerschap (het programma is helemaal veilig voor zwangeren, vanaf conceptie tot ruim na de bevalling).

-VAGINISME/hypertonie: pijn, irritatie, spanning, starheid bij het vrijen…. nog steeds taboe, maar zoveel dames hebben hier last van (mogelijke oorzaken: seksueel misbruik, bevallingservaring, extreme angst of onzekerheid, langdurige stress/burn out, chronische ziekte).

-PIJN of ongemak in elke vorm dan ook in de heupen, lage rug, stuitje, si-gewricht, billen, liezen, binnenbenen, schaambeen, onderbuik.

Kom je er met alleen Kegel- en/of Bekkenbodemoefeningen niet uit?

Net als bezoeken aan de sportschool, een Kinesist of bekkenbodemtrainer apparaatjes geven soms maar een minimaal resultaat? Niet leuk om te horen, maar eigenlijk heel logisch.

Een probleem/uitdaging zul je namelijk vanuit verschillende aspecten en lagen moeten aanpakken wil je dat het probleem ook echt kan worden getransformeerd naar een oplossing. En het goede nieuws is dat deze voor je klaar ligt bij House of Shiva and Shakti in de vorm van het Pelvic Health Yoga Programma-Traject!

Gun jezelf een pijnvrij leven vol stabiliteit en flexibiliteit. Optimaal vitaal met een bekken in balans.

Wanneer is het Pelvic Health Yoga Programma raadzaam om te volgen?

Bij fysieke bekken problematiek zoals:

1) Incontinentie, bekkeninstabiliteit, vaginisme: pijn bij het vrijen…. (Nog steeds een delicaat onderwerp en zelfs taboe.  Mogelijke oorzaken: seksueel misbruik, bevallingservaring, extreme angst of onzekerheid, langdurige stress/burn-out, chronische ziekte.)

2) Geregeld pijn in onderrug / heiligbeen-stuit/ heupen-buitenkant benen en/of liezen-binnenkant benen? Tijdens de menstruatie/cyclus of eigenlijk continu wel?

3) Bij lang staan, zitten of veel lopen krijg je irritatie, ongemak, pijn, tintelingen of een “numb” gevoel? Je wilt graag meer stabiliteit en minder pijn ervaren tijdens het staan en zitten?

4) Maar ook psychosomatische en psycho-emotionele klachten, chronische vermoeidheid, burn-out, depressie.

Wat houdt de holistische methode van het Pelvic Health Yoga Programma in?

Het uitgangspunt is het herstellen van je bekkenfunctie die in relatie staat met de conditie van je fysieke, emotionele en mentale lichaam. Het geven van inzicht en verlichting rondom bekkenproblematiek.

Je wordt je bewust van je houding en stand van je bekken en verbeterd deze, net als de spierspanning rondom het bekken. Ongemak, kans op blessures en compensatie/voorkeurshouding verminderen aanzienlijk en de correcte manier van bewegen wordt gestimuleerd. Het opbouwen van vertrouwen, kracht, coördinatie en stabiliteit van de spieren rond het bekken staat centraal. 

We besteden aandacht aan je bekkenbodem en ademhaling: het vinden van een balans tussen rust en activiteit. We ondervinden via oefeningen de relatie tussen het lichaam, de geest en invloed van emotie.

De workshops worden in kleine groep gegeven en het delen en uitwisselen van ervaringen in veilige omgeving behoort tot de mogelijkheid.

Vaste content:

  • anatomie/functie van het bekken, zodat je begrijpt en voelt waar je bekkenbodemspieren zitten, hoe het werkt en waarom het belangrijk is dat ze gezond zijn.
  • bewustwordingsoefeningen mbt de bekkenbodem,
  • houdings- en bewegingspatroon in het dagelijkse leven,
  • verbeteren van de stand van het bekken, terug naar de correcte lichaamshouding.
  • energiestroom op wekken in het bekken,
  • kegel en bekkenbodem oefeningen,
  • chakraleer en oefeningen,
  • relatie fysieke problematiek en psychosomatische/-emotionele klachten,
  • oefeningen mbt blaasverzakking icm stoelyoga,
  • verstevigende en stabiliteit creërende oefeningen, zeker voor bij bekken instabiliteit aan te raden.

Variable content naar gelang van de vraag:

  • diastase rectus-check,
  • heup-openers bij zwangerschap,
  • oefeningen om baby te herpositioneren bij stuit/dwarsligging.

Voor wie is het Pelvic Health Yoga Programma?

Pasbevallen mama’s,
Langer terug bevallen mama’s,
Dames die zwanger willen worden,
Dames in de overgang,
Dames die trauma hebben opgelopen in het bekkengebied door een operatie of andere minder leuke gebeurtenissen op seksueel gebied,
Vrouwen die meer willen weten over dat specifieke “stuk lichaam met haar eigen verhaal” en
Vak-idioten die ook te maken hebben met bekkenproblematiek bij hun cliënten.

 Wat is het resultaat van het Pelvic Health Yoga Programma?

Verbetering van de fysieke lichaamshouding en de daarbij behorende vitaliteit die gecreëerd wordt.

Vrij van of verminderde pijn / ongemak in en rondom het bekken(bodem)gebied en onderrug.

Ook PMS en menstruatie gerelateerde ongemakken verdwijnen langzaam aan.

Incontinentie tot het verleden kan gaan horen.

Meer in contact met je lichaam, meer gegrond, gemakkelijker grenzen aanvoelen.

Stabielere gewaarwording zowel fysiek als mentaal en emotioneel.

Meer rust en hoger energiepeil, je voelt je vitaler.

Meer in connectie met je eigen ZIJN.

Nog even de praktische details van het PHYP – Traject

We werken zowel praktisch als “theoretisch”, de ervaring geeft dat als je begrijpt hoe, wat en waar, dat je sneller en beter resultaat en dus baat hebt van de tips en oefeningen.

Er zijn 5 contact momenten van 2,5 uur op een weekend dag, afhankelijk van reeks op een zaterdag of zondag voormiddag. Telkens van 9.30-12.00 uur, om de twee weken.

Hierin krijg je gegarandeerd tools die je kunt toepassen en eigen kan maken voor je dagelijkse leven. Zie het als een investering in je lijf, je totale functioneren, kwaliteit van leven.

Gedurende het gehele programma van 10 weken kun je vragen stellen, tijdens de bijeenkomsten of per mail.

Er is een besloten Facebook groep met (oud)deelnemers zodat je tijdens het traject, als wel nadien, nog volop tips krijgt waarop je kunt letten, vragen kan stellen en/of ervaringen kan delen.

Per kalender jaar zullen er 3 tot 4 trajecten uitgezet worden. Beschikbare plaatsen zijn gering, want we werken in kleine groepen, zodat iedereen voldoende kwalitatieve aandacht, ruimte en tijd krijgt voor haar specifieke probleem.

Inzicht in je situatie, acceptatie en dan werken met je lichaam is de manier! We give you the tools and you can do the work – anywhere you want! Zo eenvoudig en makkelijk kan het zijn om verbetering te verkrijgen in jouw probleem situatie.

*Plaats: yogastudio House of Shiva and Shakti

Valkeniersstraat 4, 2300 Turnhout, BE

*Parkeren is gratis met blauwe parkeerschijf

*Prijs: 289 Euro per persoon

*Syllabus met alle info en oefeningen om mee naar huis te nemen

*Yogamatten aanwezig, of zelf mee te nemen

 

We kijken in een veilige huiselijke sfeer naar het verhaal van het vrouwelijke bekken. We heffen het taboe op waardoor de zwaarte eraf gaat en je vrij voelt om te kunnen werken met je eigen gewaarwording, lichaam, energie en emoties.

Het Pelvic Health Yoga Programma is ook een rijkelijke aanvulling op onze zwangerschap yoga. Of zwangerschap cursus, mama-to-be begeleiding, hypnobirthing, etc elders.

Na bijna een jaar kwakkelen met bekkenpijn na mijn bevalling kwam ik bij House of Shiva and Shakti terecht. Na diverse behandeltrajecten in de zorg liep ik steeds tegen een muur qua herstel.
Mijn gevoel zei dat er meer aan de hand was en vooral veel meer herstelmogelijkheden moesten zijn. Ik werd geraakt door een online post van founder Jennifer over bekkenproblematiek en wist: hier moet ik zijn. Niets was minder waar.
Met haar kennis en ervaring heeft Jennifer mij tijdens het Pelvic Health Yoga Programma veel kunnen leren en verschillende inzichten gegeven. Dit heeft mijn herstel een boost gegeven! En dat gewoon op afstand, ik kon online meedoen vanuit Nederland. 

Heel trots was ik toen ik als een van de eersten haar e-boek mocht lezen. Een schat vol informatie. De holistische methode ontwikkeld door Jennifer is heel verfrissend en compleet.
Ik raad iedereen die kampt met uitdagingen in het bekkengebied dit e-boek te lezen en zich daarna vooral ook aan te melden voor haar programma. 
 
Monique Blommesteijn (33 jaar woont in Almere, Nederland)

Ebook bekkenbodem incontinentie bekkeninstabiliteit

Wil je gezonde bekkenbodem spieren?

 

Download het GRATIS Ebook:

Complete aanpak voor gezonde bekkenbodemspieren. Geheimen om van je dagelijkse inlegkruisje af te komen.

Het is een korte versie van het volledige boek wat binnenkort tegen betaling te verkrijgen is.

 

Review van Tini:

"Een interessant en informatief Ebook voor dames met bekkenbodemklachten".

Gratis Pelvic Health Yoga intake gesprek?

Dat kan. Online kunnen we een veilige video verbinding maken en zo kun je vanuit je eigen comfortabele huiskamer aangeven waar je last van hebt.

Bijvoorbeeld: Bekkeninstabiliteit, lage rug pijn, pijn in de heupen of andere aanverwante problematiek. (Denk maar aan leeg loop van energie, burn-out, depressie… ook dit komt voort vanuit een bekken dat uit balans is.)

Vervolgens toets ik af of ik je kan helpen met de aangegeven problematiek, welke methodiek mogelijk is en hoe ik deze kan uitzetten samen met jou.