Natuurlijke gezondheidstips: de essentiële basis voedingsstoffen om depressie tegen te gaan

Tijdens de herfst en winter maanden lijkt het ons leuk om hier en daar wat tips te geven omtrent gezondheid. In de vorm van kleine handige voedingsstoffen tips. Nu nog even geen snottebellen, keelklachten en hoestbuien preventie mail, maar wat je kunt doen tegen je gemoedstoestand nu de zomer toch echt zijn uittrede heeft gedaan. Het hele Covid gebeuren heeft voor vele de vreugde van de lente doen indammen, waardoor de zomer tekort aanvoelde. 

Tips om een herfst en winter depressie tegen te gaan leken mij eerder gepast. Een volle opgeladen batterij of voorraad van fysieke energie is voor een groot gedeelte op pijl te houden via voedingsstoffen. Wat helpt is om je vit D level hoog te houden door ei of vis te eten. Maar ook Magnesium, Probiotica, Tryptofaan, en Curcumine dragen een steentje bij.

Pompoenpitten en zonnebloempitten hebben een bewezen effectiviteit als dat het Magnesium bijdraagt tegen depressiviteit. De probiotica uit zuurkool en kefir zorgt voor een goede darmflora en dus een optimale opname van de juiste voedingsstoffen. Voeg daarbij Kurkuma toe en je hebt gegarandeerd succes in je darmen.

Tryptofaan is een aminozuur die wij mensen niet kunnen aanmaken en moeten halen uit voeding. Deze is nodig om neurotransmitter Serotonine, hormoon melatonine en vitamine PP te kunnen produceren. En deze stoffen hebben op hun beurt invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. En laten deze kenmerken nu sterk bepalen hoe lekker jij je voelt qua emotionele gesteldheid.

Nu wil je natuurlijk meteen weten waar dat in zit:
Hennepzaad, (Goudse)kaas, pompoenpitten en zonnebloempitten op je dagelijks menu zal hier je geluksgevoel in de lift zetten.

Nu weten jullie meteen waar de term: “geluksvogels” vandaan komt. 🙂